ul. Zamkowa 21

lo1@lo1.ostrzeszow.pl

Wyjazd do Macedonii Północnej

Super User
Wyjazd uczniów naszej szkoły do Macedonii Północnej w ramach projektu - Erasmus + "Let's change the world with Renewable Energy."
Młodzież (Amelia, Aleksandra, Kajetan, Bartosz) z początkiem kwietnia rozpoczęła swoją 18 godzinną podróż minibusem do Macedonii Północnej. W drodze zwiedzili dwie stolice: Budapeszt oraz Belgrad. Zatrzymując się po drodze na nocleg zwiedzili Nowy Sad na północy Serbii. Po przejechaniu 1800 kilometrów dotarli do Ochrydy - malowniczo położonego miasteczka turystycznego, które zlokalizowane jest nad Jeziorem Ochrydzkim u stóp gór Galiczica. Zarówno miasto jak i jezioro zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
W ramach projektu jego uczestnicy i ich opiekunowie odwiedzili elektrownię wodną HPP Globocica, usytułowana na rzece Czarny Drin 30 kilometrów od miejscowości Struga. Udali się również do Instytutu Hydrobiologicznego, gdzie wysłuchali wykładu na temat wpływu wody na zmianę klimatu oraz na gospodarkę Macedonii i świata. Uczniowie w ramach integracji, nauki i działań projektowych wykonali quizy i prezentacje dotyczące energii odnawialnych. W trakcie pobytu odbyły się wycieczki krajoznawcze do St. Naum, źródełek The Springs oraz Muzeum Zatoki Kości. Widoki zapierały dech w piersiach wszystkim tam obecnym. Uczniowie z 6 państw niesamowicie się ze sobą zżyli co poskutkowało bolesnym, pełnym łez rozstaniem. W trakcie pobytu spróbowano lokalnych dań i przysmaków. Młodzież miała także czas wolny od zajęć projektowych, który wykorzystała na poznawanie siebie nawzajem oraz kultur swoich państw.
W drodze powrotnej uczestnicy zwiedzili słoneczną stolicę Macedonii Północnej - Skopje. Miasto zrobiło na nich duże wrażenie. Po długiej podróży dotarli szczęśliwie do Ostrzeszowa wraz z dużą ilością zdobytej wiedzy oraz wspomnień.
Wyjazd bardzo nam się podobał. Wynieśliśmy z niego cenne informacje oraz poznaliśmy wiele wspaniałych osób. Mimo długiej i męczącej drogi wszyscy zgodnie mówimy, że było warto. Spędziliśmy wspaniały czas w świetnym towarzystwie, dodatkowo rozwijając umiejętności językowe. Posmakowaliśmy specyficznego jedzenia regionalnego. Nawiązaliśmy nowe przyjaźnie z ludźmi, z którymi utrzymujemy kontakt do dziś. Mamy nadzieję, że uda nam się jeszcze kiedyś spotkać. Се гледаме